Visie
Het Goese Lyceum is een zorgzame school.
Ons uitgangspunt m.b.t. zorg en ondersteuning is dat deze aansluit bij de onderwijsbehoeften, mogelijkheden en talenten van de leerling. We streven ernaar dat iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen; cognitief, sociaal, emotioneel en maatschappelijk.Ondersteuning zien we niet als iets aanvullends, maar als een integraal onderdeel van goed onderwijs.
In de ondersteuning hanteren we een realistische en transparante aanpak op maat die samen met de leerling en ouders/verzorgers tot stand komt. Wij maken hierin duidelijke en bewuste keuzes, gebaseerd op de behoefte van de leerling en binnen de mogelijkheden en kaders van onze school.
Wat betreft het bieden van ondersteuning kunnen wij veel en denken we in mogelijkheden, maar er zijn grenzen in wat haalbaar is. In sommige gevallen zijn we handelingsverlegen en kunnen we leerlingen niet plaatsen. Daarnaast bepaalt het aantal leerlingen in een klas met een ondersteuningsvraag vaak de zorgzwaarte en de reguliere leerlingen verdienen ook aandacht. Dit betekent dat wij, gezien het aantal aanmeldingen in combinatie met de zorgzwaarte, aan kunnen geven dat er geen mogelijkheid voor het plaatsen is op onze school.
Mentoren
De mentor is – naast de vakdocent – het belangrijkste aanspreekpunt voor de leerling en zijn of haar ouders. Iedere klas heeft een mentor. De mentor heeft het overzicht en is de spil in de begeleiding. Alle leerlingen hebben wekelijks een mentorles en hierin wordt onder andere aandacht besteed aan allerlei zaken zoals ‘leren leren’, plannen en groepsvorming.
(Motorische) Remedial Teaching
Leerlingen worden getoetst om te bepalen wat hun niveau van taal en rekenen is. Extra hulp wordt aangeboden in hulplessen als dat nodig blijkt. Er is een team voor leerlingen met dyslexie en dyscalculie. Leerlingen met een verklaring kunnen individueel of in kleine groepen oefenen onder deskundige leiding. Leerlingen worden gescreend of ze in aanmerking komen voor motorische hulp. Motorische remedial teaching wordt gegeven door één van de docenten lichamelijke opvoeding.
Nederlands als tweede taal (NT2)
Voor leerlingen bij wie thuis het Nederlands (voornamelijk) als tweede taal wordt gesproken is er NT2-begeleiding.
Talentbegeleiding
Er is talentbegeleiding voor leerlingen die veel tijd besteden aan sport, muziek, dans of toneel. De talentbegeleider begeleidt deze leerlingen in de combinatie van schoolwerk en hobby.
Samenwerkingsverband Oosterschelde regio
Het Goese Lyceum is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Oosterschelderegio (SPVO). Dit samenwerkingsverband wil bereiken dat alle leerlingen uit deze regio optimaal profiteren van alle kansen op een goede schoolloopbaan die hen worden geboden In het bijzonder richten wij ons op die leerlingen die, door diverse omstandigheden extra ondersteuning nodig hebben.
Contactpersoon:
De heer Michiel van Wijnen, directeur
Stationspark 25
4462 DZ Goes
Contact: spvo-oosterschelderegio.nl/contact
Website: spvo-oosterschelderegio.nl
Ondersteuning
De hoeveelheid leerlingen die extra ondersteuningsbehoeften hebben neemt op reguliere scholen zichtbaar toe.
Het doel is om alle leerlingen de juiste ondersteuning te bieden binnen de reguliere kaders van school.
Het Goese Lyceum heeft onderscheid gemaakt in basis- en extra ondersteuning, zie hiervoor het document: Leer- en sociaal emotionele ondersteuning Het Goese Lyceum 2025-2026.
Voor leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning is het vanaf augustus 2025 wettelijk verplicht om de ondersteuningsafspraken vast te leggen in een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Leerlingen die basis ondersteuning krijgen hebben dus geen OPP, alleen leerlingen met extra ondersteuning hebben een OPP (rode tekst is extra ondersteuning in het totaal overzicht leer- en sociaal emotionele ondersteuning)
Het OPP is een belangrijk instrument om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben gericht te begeleiden in hun ontwikkeling. Een goed opgesteld OPP helpt niet alleen school, maar ook de leerling, ouders en andere betrokkenen om samen te werken aan haalbare doelen.
Bij het opstellen van het OPP hebben leerlingen hoorrecht: school praat met ouders en leerling over het OPP. School schrijft in het OPP ook hoe de leerling naar de eigen ontwikkeling kijkt en wat de school met die inbreng heeft gedaan.
Door samen (leerling, ouders en school) de juiste ondersteuning af te stemmen ontstaat er een goed beeld wat succes van de leerling ten goede kan komen.
Samenwerking extern deskundige
De school werkt samen met een multidisciplinair team, het ZAT (Zorg Advies Team) waarin school en hulpverleningsinstellingen met elkaar samenwerken. Het team komt met regelmaat bij elkaar, onder leiding van de zorgcoördinator van school. De samenwerkende partijen in het ZAT zijn: de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD-arts), de leerplichtambtenaar, Schoolmaatschappelijk werk, Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en Emergis Preventie.
In het overleg wordt een antwoord gezocht op een individuele hulpvraag die de leerling, ouders en/of school betreft. De betrokken instanties denken vanuit hun expertise mee over mogelijke aanpak of oplossingen en dit kan leiden tot acties. Het is een hulpmiddel om te komen tot vroegtijdige, snelle en adequate handelingsadviezen voor de school, hulpverlening voor kind en gezin en/of afstemming tussen beide trajecten. Inbreng in het overleg gebeurt altijd met toestemming van ouders.
Counselors
Binnen de school zijn counselors werkzaam. Deze hebben allemaal ook een lesgevende taak zodat de drempel laag is. Leerlingen met sociaal-emotionele problemen kunnen een gesprek aangaan met een van de counselors. Ook ouders die zich zorgen maken over het functioneren van hun kind kunnen dit doen.
Oase
Sinds februari 2017 hebben we een interne time-outvoorziening. Leerlingen die gebruik maken van de Time Out ervaren het als erg prettig. Niet voor niets spreken ze liever van ‘Oase’ dan van ‘Time Out’. De Time Out wordt om uiteenlopende redenen gebruikt, bijvoorbeeld voor het controleren van schoolspullen of het nemen van een rustmoment. Vooral de ‘Oasepas’ is voor leerlingen die stressmomenten ervaren een uitkomst: zonder vragen of opmerkingen kunnen zij de klas verlaten en de Oase binnenkomen. Doel is zo snel mogelijke terug naar de klas. Voor leerlingen en docenten is de ‘Time out’ een doeltreffende voorziening.
Impressie Oase
Rots en Water
De cursus “Rots en Water’ wordt gegeven door de LO-docenten.
Huiswerkbegeleiding plus (HWB+)
HWB+ is er voor een kleine groep leerlingen die extra aandacht nodig heeft. HWB+ wordt ondersteund door ambulante begeleiders en is zo een ‘traject op maat’ voor iedere leerling. Het wordt gegeven in een veilige omgeving met veel individuele aandacht. De zorgcoördinator bepaalt in overleg of leerlingen in aanmerking komen voor HWB+.
Hulplessen mavo/havo/vwo
Leerlingen maken in de onderbouw jaarlijks een Cito-Vas toets. Scoort een leerling niet op het niveau waarop deze zou horen te functioneren, dan bieden we de leerlingen hulplessen aan. Hulplessen zijn er in de onderbouw voor Nederlands, Engels, wiskunde, begrijpend lezen en spelling.
Maatwerk mavo/havo/vwo
Soms heb je voor een bepaald vak even wat extra uitleg nodig. In alle leerjaren kun je in overleg met je docent, voor een bepaald vak een maatwerkuur volgen. Je krijgt dan in kleine groepjes extra uitleg.
Contact
Vragen over de leerlingbegeleiding? Neem dan contact op met de zorgcoördinator:
havo/vwo : mw M. Koole (rw@stvoor.nl)
brugklas/mavo: mw. Elshout (eht@stvoor.nl)