Leren
Het leren van de leerling, onze eigen visie en de eisen van OC&W geven richting aan het onderwijs op Het Goese Lyceum. Dit geldt voor alle typen leerlingen en afdelingen. We maken gebruik van wetenschappelijke studies, nieuwe inzichten en onze ervaring. We gebruiken hierbij de inzichten van Biesta. Hij beschrijft dat zin en richting van onderwijs worden bepaald door drie domeinen:
- kwalificatie, ofwel het zich eigen maken van kennis en vaardigheden (specifiek of breed);
- socialisatie, ofwel het zich voorbereiden op een leven als lid van een gemeenschap en kennismaken met tradities en praktijken (bijv. sociaal-politiek, cultureel, professioneel);
- subjectivering, ofwel het zich vormen van de persoon (bijv. autonomie, verantwoordelijkheid).
Voor Het Goese Lyceum is het de uitdaging voortdurend de balans te vinden tussen deze drie domeinen. Soms kan één van de drie domeinen tijdelijk belangrijker zijn, bijvoorbeeld wanneer we leerlingen moeten helpen omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid. Op een ander moment, bijvoorbeeld in de examenperiode, kan kwalificatie tijdelijk de overhand krijgen. Maar gedurende de schoolperiode van de leerling moeten deze drie domeinen in evenwicht zijn.